Kuchnia,  Strona główna,  Styl życia

Jak planować posiłki na cały tydzień?

Od około dwóch lat planuje posiłki na cały tydzień. Sprawiło to, że nie muszę się codziennie zastanawiać, co dziś zjemy na obiad… Uważam, że jest to świetny pomysł na zdrowe odżywianie, oszczędność pieniędzy oraz czasu.

Podstawowe założenia mojej diety

Jeżeli chodzi o moją dietę mam kilka zasad głównych:

1. W mojej diecie nie ma miejsca na mięso. W lipcu minął 3 rok, od kiedy jestem na diecie wegetariańskiej. Osobiście uważam, że jest to jedna z najzdrowszych diet. A moje badania krwi nigdy nie były tak dobre, jak obecnie.

2. Na czczo wypijam szklankę ciepłej wody z sokiem z połowy cytryny i łyżeczki miodu. Nic nie pobudza lepiej o poranku. W okresie jesienno-zimowym do wody dodaję także napar imbirowy. Każdego dnia staram się wypijać 1,5 litra czystej wody. Do tego zioła i herbaty.

3. Jem 3 posiłki dziennie. Chodzi o oszczędność czasu i wielkość porcji. Nie jestem fanką spożywania 5 posiłków dziennie z prostej przyczyny – zrobienie 3 posiłków zajmuje mniej czasu. W dodatku wolę większą ilość kalorii w pojedynczym posiłku, żeby poczuć nasycenie.

4. Jem sezonowe produkty. Uwielbiam lato za szparagi czy truskawki. Jak tylko się pojawiają, jem je jak najczęściej, ponieważ mam świadomość, że szybko zniknął z lokalnego bazarku.

Lunchbox

Nie zdarza mi się przychodzić do pracy bez wcześniej przygotowanego posiłku. To nie musi być nic skomplikowanego. Najczęściej w pojemniku zabieram: jogurt grecki z granolą i owocami, owsiankę czy kanapki. Chodzi jak zawsze o nawyk. Oczywiście mogłabym jak większość osób kupić coś po drodze w sklepie lub piekarni. Nie robię tego, żeby wyeliminować do minimum jedzenie przetworzonej żywności.

Osobiście bardzo długo wstrzymywałam się od kupienia swojego wymarzonego lunchboxa. Było to spowodowane jego ceną. Po wielu miesiącach się zdecydowałam i była to bardzo dobra decyzja. Pojemnik nie przecieka, ma ciekawy design i dzięki niemu jeszcze chętniej przygotowuje sobie posiłki do pracy.

Jeśli na poważnie myślisz o zdrowym odżywianiu, też zaopatrz się w dobrej jakości lunchbox. Nieocenione w przenoszeniu żywności są wszechobecne słoiki. Jeżeli mam na śniadanie przygotowaną zupę pakuje ją do najzwyklejszego słoika – tanio i skutecznie.

Kanapki

Prosty i bardzo szybki w przygotowaniu posiłek. Wystarczy dobrej jakości pieczywo (najlepiej żytnie lub pełnoziarniste na naturalnym zakwasie). Moje ulubione propozycje kanapek:

1. Z hummusem i ogórkiem (małosolny, kiszony)
2. Camembert, gruszka, sos balsamiczny
3. Awokado, jajko
4. Twarożek ze szczypiorkiem i rzodkiewką
5. Z hummusem i pieczonym warzywami (papryka, cukinia, bakłażan)

Jestem pewna, że kanapki które wykonacie samodzielnie, są o wiele zdrowsze, niż te kupione w pobliskiej piekarni.

Warzywa i owoce jako baza

Nie muszę chyba przypominać, że powinniśmy spożywać dziennie 500 gram warzyw i owoców. Przemycajcie warzywa wszędzie. Nawet jeśli robię śniadanie, które składa się z jajecznicy i pieczywa, staram się do tego zrobić sałatkę. W jej skład wchodzi: sałata lub rukola, pomidorki koktajlowe i feta. Do tego sos na bazie oliwy, musztardy i miodu. Najlepiej wykonać ją z tego, co mamy w lodówce.

Jako deser po obiedzie sięgajmy po maliny, borówki, truskawki czy arbuza. Są o wiele mniej kaloryczne niż słodycze i przede wszystkim o wiele zdrowsze!

Włoska uczta

Włoska kuchnia jest zdecydowanie moją ulubioną. Nie wyobrażam sobie tygodnia bez zjedzenia makaronu czy gnocchi. Raz na jakiś czas warto zjeść coś, co może nie uchodzi za najzdrowszy posiłek, ale dla zdrowia psychicznego warto zgrzeszyć.

Najczęściej w piątek planuje ugotowanie makaronu. W weekend pozwalam sobie na zrobienie przepysznej domowej pizzy (w oddzielnym poście dodam moje ulubione wege przepisy).

Planowanie

U mnie planowanie posiłków zawsze odbywa się w piątek. Robię spis posiłków, które będę spożywać od soboty do przyszłego piątku. W sobotę robię zakupy na cały tydzień. Warzywa, owoce oraz jajka staram się kupować na lokalnym targu. Resztę rzeczy kupuje w popularnych hipermarketach.

Główne zasady planowania posiłków na cały tydzień:

1. Przegląd lodówki. Przed zakupami warto sprawdzić, co jest już otwarte. Jeżeli mamy pół słoiczka suszonych pomidorów warto wymyślić posiłek, w którym się znajdują.

2. Co jest w naszej spiżarni. Uwielbiam zapasy jedzeniowe. Raz na kilka miesięcy robię spore zamówienie w sklepie online ze zdrową żywnością. Zawsze w szafkach mam zapas kasz, ryżu, roślin strączkowych czy orzechów. Wykorzystuj to, co masz już w domu.

3. Jak wygląda nasz tydzień w pracy. Wiadomo, że nie możemy dopasowywać swojego życia pod gotowanie oraz jedzenie. Warto zastanowić się jak bardzo będziemy zajęci w dane dni tygodnia. Jeżeli masz sporo pracy, wizytę u dentysty i zajęcia fitnessu warto na ten dzień zaplanować obiad, który przygotuje w maksymalnie 15 minut.

4. Warzywa, które krótko są świeże. Na początku tygodnia planuje posiłki z takimi warzywami jak sałata, brokuł czy szpinak. Są to warzywa, które stosunkowo krótko są świeże, więc trzeba je zjeść jak najszybciej po zakupieniu. Pod koniec tygodnia planuje posiłki z udziałem np. pomidorów w puszce. Powoduje to, że nie marnujemy żywności.

5. Gotowanie na zapas. Jeśli tylko masz czas, to ugotuj danej potrawy więcej i po prostu ją zamroź. Dzięki temu, gdy nie będziesz mieć dużo czasu lub będziesz zmęczona, tylko wyciągniesz zdrowy posiłek z zamrażalnika.

6. Lista zakupów. Nie wierz, że wszystko uda Ci się zapamiętać. Bez listy zakupów nawet nie wychodzę z domu. Korzystam z aplikacji w telefonie, w której mogę odznaczyć produkty, które włożyłam już do koszyka. Forma nie ma znaczenia. Jeśli Ci wygodniej możesz robić listę zakupów na zwykłej kartce.


W najbliższym czasie planuję post, w którym pokażę Wam moje ulubione przepisy. Dajcie znać czy jesteście zainteresowani takim zbiorem przepisów.



Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.